maanantai 21. lokakuuta 2013

Talviunille

Ilma on viilennyt, tontilla ei enää juurikaan olla käyty nautiskelemassa. Sinne kun on menty, on tehty töitä: perustuksia, leirin purkamista, rajapyykkien asentamista ja viimeisenä perustusten täyttöä hiekalla ja aurausmerkkien asettamista. Nyt on kaikki valmista talvea varten, pilarit odottavat jo maaliskuuta ja hirsiä saapuvaksi!

Lasten kanssa viimeinen reissu tehtiin syyskuun lopulla siten, että yövyttiin anopin mökillä. Tontilla värjöteltiin nuotion ääressä, maakin oli jo kovin märkää ja mutaista. Yöt on jo kylmiä ja hiiret innokkaita pääsemään teltan suojiin nakertelemaan kaiken syötäväksi kelpaavan, jopa hyttyskierrukat... Viime viikolla mies lopulta purki teltan, sille ei toivottavasti tule käyttöä enää vaan päästään keväällä mökkiin!

Tässä näkyy nyt vaihe vaiheelta perustusten tekoa:

Betonivalu

Pilarit ja saunan + takan paikat

Valmis pohja, hiekalla täytetty. Talvi saa tulla!

Rajapyykit on lisätty myös ostamanne lisämaan rajalle. Toimitus tapahtui kaatosateessa, kuinkas muutenkaan. Saimme rantakivet oman maan puolelle, se hieman yllätti, raja jatkuikin pidemmälle kuin mitä ajattelimme! Mahtava paikka poikien ensi kesänä virvelöidä :)

Teltan pohja :)
Yhtään en jää kaipaamaan telttaöitä. Ihanaa päästä ensi vuonna lämmittelemään takkatulen loimuun ja laittaa ruokaa muualla kuin Trangialla! Paljon on hommia vielä edessä, mutta tämä perustusten tekeminen oli ehkä arvaamattomin ja vaikein homma. Kustannuksetkin oli yllätyksiä, mutta onneksi tarkka budjettilaskelmamme edelleen pitää paikkansa.

Tähän räntäkuvaan on hyvä lopettaa blogi tältä kesäkaudelta - jatkoa tulee ensi vuonna, kun taas tapahtuu. Hirret saapuvat maaliskuussa...

Lokakuinen räntäsade

sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Laulujoutsenten kanssa syksyssä

Pitkästä aikaa koko perheen voimin lähdimme perjantaina tontille! Aurinkoa ja syyskuun puoliväliin nähden lämmintä luvattiin säätiedotuksissa, joten päätimme uhmata syksyä ja lähteä vielä kerran telttailemaan!

Perjantaina saavuimme perille puoli 9 ja metsä oli jo pimeä! Ei syksyn saapumista kaupungissa samalla tavalla huomaa... Taskulamppujen ja öljylamppujen voimin saimme lapset nukkumaan ja lämmittelimme nuotiolla pilkkopimeään asti. Tähtitaivas oli mahtava! Järvemme laulujoutsenpariskunta viihdytti laulullaan molempina iltoina, komea ääni! Toivottavasti taas keväällä saapuvat riemuksemme järvelle.

Kylmät yöt hieman etukäteen jännitti, mutta vasta toisena yönä varpaat, peput ja nenänpäät palelivat. Kyllä laadukkaaseen makuupussiin kannattaa investoida! Vielä kun olisi makuualustat, jotka eivät vuoda, jotta pysyisi "ilmassa" koko yön... no, mökki nousee keväällä, joten niihin ei enää kannata panostaa.

Peseytyminen järvessä oli raikas kokemus, tuli ihan jo avantouinti mieleen ihon kihelmöinnistä! Aamuisin järvi oli usvassa, vasta lounasajan tienoilla alkoi aurinko lämmittää.

Viikonloppu meni laiskotellen, lähinnä halkoja hakaten. Huussin räystäs sai maalin, se taisi olla suurin ponnistus... Rakennuslupa tuli postissa viime viikolla, kahden viikon päästä valetaan mökin perustus - toiveissa on, että vielä pääsisi omalle maalle telttailemaan, mutta ehkä yöpyminen anopin mökillä kuitenkin on silloin jo järkevämpää...

Näkymä riippukeinusta.

Huussin sisustamista, pyyhekoukku ja lisko

Unelmien ilta-aurinko! Tähän näkyyn ei ikinä kyllästy!

tiistai 10. syyskuuta 2013

Miesten viikonloppu

Syksy on tullut, itse en ole päässyt tontille pian kuukauteen, ikävä luontoon on kova! Perjantaina auto kuitenkin starttasi jälleen kohti omaa maata, kyydissä isä ja vanhin poika - laatuaikaa tiedossa!

Yllätys odotti miehiä tontin tiellä hämärän laskeutuessa- naarashirvi oli vastassa, hetken katselivat toisiaan, kunnes hirvi jokotteli pois.

Kipinävahti
Olikohan kenties syksyn viimeinen aurinkoinen, lähes helteinen viikonloppu? Telttailu sujui hienosti, vaikkakaan miehet eivät järveen enää uskaltautuneetkaan. Halkotöitä tekivät ja nuotiolla nauttivat, takaisin kotiin lauantaina saapui kaksi savulta tuoksuvaa, rauhoittunutta miestä.

Vaikka ei tontilla enää jatkuvasti käydäkään, tapahtuu taustalla. Takkavalintaa olemme miettimässä, ja perustukset on tarkoitus valaa kahden viikon kuluttua. Silloin viimeistään pääsen minäkin taas metsään :) Sen jälkeen voi syksy ja talvi tulla, maaliskuuta ja mökkipaketin toimitusta jäämme innolla odottamaan!

Syysaamun usva

Rapumertoja nostamassa - ei saalista.

Lauantain urakka: poikki ja pinoon.

Saostuskaivot, valmiina saunojia varten...

Paraatipaikka! Vain mökki puuttuu...

maanantai 26. elokuuta 2013

"Isi on katolla!"

Siinä vaiheessa kun on mitattu, hakattu, sahattu, naulattu ja maalattu, on ihanaa kun jossain vaiheessa kuuluu: "Äiti, isi on katolla!" Se tarkoittaa, että jotain on jo melkein valmistunut! Meillä se oli tällä kerralla huussi, joka sai viikonlopun aikana tuplamaalin ulkopintaan ja maalin myös sisäosaan, oven ja katon. Koko homma siis valmistui! Tonttimme eka asia :) Tästä on hyvä jatkaa rakentelua.

Illat viileni nopeasti ja yöllä taisi lämpotilakin käydä lähellä nollaa, siinä vaiheessa piti jo miettiä, voiko tätä tehdä enää jatkossa lasten kanssa. Onneksi on hyvät makuupussit ja tulentekotaitoinen mies, jotta päästiin aamulla heti teltasta kömmittyämme lämmittelemään nuotiolle.

Päivä kuitenkin lämpeni nopeasti ja päivällä päästiin nauttimaan jo hieman viilenneestä järvivedestä ja kauniista auringonlaskuista. Käytiin myös soutelemassa auringonlaskun aikaan. Lapset puuhasteivat, välillä metsuria leikkien, välillä saviukkoja tehden - vain mielikuvitus rajana!

Tonttimme ranta järveltä kuvattuna, kokonaan omaa rantaa!

Pikku-metsuri keskellä kuvaa... :)

maanantai 19. elokuuta 2013

Työmaa

Metsäneläinten rauha järkkyi kun maanantai-aamuna klo 7.00 alkoi kaivinkoneen työ. Koko päivän kestävää pauketta ja kolinaa, lopputuloksena tie tontin rajalta mökin luo sekä kuoppa perustuksia varten. Tukit pinoon, risut ja kannot pois, kaivamista, kivien siirtelyä, soran ja hiekan tuomista... Jännitysmomenttina suurimman kiven siirtäminen keskeltä mökin paikkaa, onnistui lopulta! Kiitokset päteville ja ammattitaitoisille työmies-veljeksille, hienoa jälkeä tuli!

Ensiksi risut pois, jotta pääsee maahan käsiksi.

Tässä pinossa riittää halkojen hakkaamista. Ja näitä pinoja on kaksi - ei työt lopu tontilla kesken...

Nämä kivet olivat mökin kuopassa, kaivinkoneelle haastetta!

Tien pohjaa.

Valmis tie tontin ylälaidasta mökille ja rantaan päin.

Tähän kuoppaan olisi tarkoitus saada mökki!

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Tähtiä ja tulenloimua

Nyt on taas vietetty mielen rauhoittava viikonloppu tontilla! Tällä kerralla otimme hieman rauhallisemmalla tempolla, lähinnä puuhastelua huussin parissa ja lauantaisen sateen tultua, tulen loimusta nauttimista nuotion äärellä. Nuotio oli kesän ensimmäinen, aikaisemmin metsä on ollut liian kuiva avotulen tekoon, kyllä sitä oltiinkin jo kaivattu - nyt saimme odotetun savun hajun vaatteisiimme!

Perjantai  iltana me kaupunkilaiset saimme kokea luonnon tepposet: Ihmettelimme, minkä lampun naapuritontin pariskunta on meidän kukkulalle laittaneet. Kirkas lamppu siellä puiden siimeksessä paloi, välillä himmeten. Sitä aikamme ihmettelimme, kunnes menin rantaan ihailemaan kirkkaan elokuisen illan ensimmäisiä tähtiä ja se "lamppu" oli nousussa metsän takaa, kuu :)

Sunnuntaina pojat saivat jännitysmomentin metsän rauhaan kun urakoitsija toi perävaunullisella rekka-autolla kaivinkoneen tontille! Kyllä siinä riitti pojille ihmeteltävää! Pienin leikki koko junamatkan kaivurinkuskia, sama puuha jatkui vielä maanantai-aamuna päiväkodilla...

Huussin seinän väri, "kuusi" lähikuvana

Aika hyvin onnistuimme piilottamaan huussin luontoon...

Aurinkoa vesisateessa nuotion loimussa...